Our drive

Toen omstreeks 2000 Het Nieuwe Rijden ontstond werd Global Action Plan Nederland (GAP) gevraagd om daarvoor de gedragsmodule te ontwikkelen. Global Action Plan is een gerenommeerde organisatie die internationaal in 22 landen empowerment programma’s ontwikkelt en distribueert om te komen tot duurzame leefstijlen. Zo zijn er programma’s voor huishoudens, organisaties en scholen (EcoTeamProgramma’s). De Nederlandse organisatie van GAP werkte samen met NOVEM en de VCCR om Het Nieuwe Rijden te initiëren

In 2009 werd vanuit Global Action Plan België (EcoLife) een samenwerking tot stand gebracht met de CSR (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) afdeling van Toyota Motor Company Europe. Er werden mobiele rijstijlsimulatoren ontwikkeld en in de GAP organisaties in België, Noorwegen, IJsland, Spanje en de UK werd het EcoDriving Programma gelanceerd. In feite de internationale variant op Het Nieuwe Rijden.

In 2010 werd Peter van Luttervelt, de oud oprichter en directeur van Global Action Plan Nederland en bestuurslid van GAP International, gevraagd om ook in Nederland een branche van EcoDriving op te zetten.

Met Rozendom Technology werden unieke mobiele rijstijl simulatoren ontwikkeld. De internationale ondersteuning van Toyota Fund for Europe (het CSR fund van Toyota Europa), Agentschap NL, Louman&Parqui, AardeWerk, Global Action Plan Nederland en nog enkele partijen werd EcoDrivingNederland opgericht. Op de dag van de duurzaamheid op het Hoofdkantoor van TNT werd de eerste proefworkshop gegeven (09-09-09). De officiële lancering vond plaats in november 2009 op het National Sustainability Congres.

Inmiddels is de organisatie in een Stichting ondergebracht en werkt gestaag aan haar doelstelling om mensen een veilige, schone en zuiniger rijstijl aan te leren.

In 2010 werd de organisatie omgevormd in een Stichting EcoDrivingNederland. Het bestuur, dat op sociocratische grondslag bestuurt, bestaat uit:

 

EV

EV staat voor Electric Vehicle. Sinds een paar jaar zien we steeds meer elektrische auto’s. Zo bracht Tesla een paar jaar geleden  als eerst het Model S op de markt. Een super snelle auto, die relatief weinig kost én ook nog is laag in de bijtelling is. Andere auto fabricanten pikte dit op en gingen ook elektrische auto’s produceren. Om het elektrisch rijden te stimuleren geldt er voor een elektrische auto een hele lage bijtelling. Bijtelling wordt geheven omdat een zakelijke lease auto immers wordt gezien als extra inkomen. Echter zijn er ook minpunten aan het elektrisch rijden. Zo zijn de voertuigen een stuk zwaarder en slijten de wegen sneller. Ook is er geringe capaciteit voor oplaadpunten. Dus waar denk jij dat de toekomst van het rijden heen gaat?